از درمانگری تا مصلحی

باسمه تعالی

از درمانگری تا مصلحی
عباس بهزادی مقدم
فوق لیسانس مشاوره
WWW.Behghadam.com

هر درمانگر دلسوزی همچون یک ناجی غریق وظیفه دارد در کنار رودخانه خروشان زندگی مراقب بوده و برای نجات افرادی که در این رودخانه افتاده و در حال غرق شدن هستند تلاش کند . درمانگر مسئول ، درمانگری است که بعد از نجات تعدادی غریق و پس از مدتی درمانگری از خود بپرسد که چرا این افراد غرق شدند و چگونه می شود که افراد در رودخانه سقوط می کنند او نباید صرفا به فکر نجات غرق شدگان باشد بلکه علاوه بر نجات آنها وظیفه دارد از محل خود حرکت کرده و به سمت بالا دست رودخانه رفته و بررسی نموده و علت غرق شدن مراجعان خود را پیدا کند و پس از آنکه علت را یافت و بر او اثبات شد که خراب شدن پلی و یا ریزش دیواره ای از رودخانه باعث غرق شدن مراجعانش شده است آنگاه ایستادن در کنار رودخانه و نجات دادن غرق شدگان وظیفه دوم او و اقدام برای حل مشکل به صورت کلی و نجات غرق شدگان آینده از طریق اصلاح پل یا دیواره رودخانه وظیفه اصلی او می شود بنابراین باید به عنوان درمانگر به سراغ مردم و مدیران و مسئولان رفته و به رایزنی برای قانع ساختن آنان به سرمایه گذاری در مرمت پل و دیواره بپردازد و چنانچه این کار میسر نگردد به گرد آوری تعدادی از افراد و تشکیل تشکلی ، به صورت مردمی ، برای حل این مشکل اقدام ورزد بنابر این درمانگری فرد به درمانگری جامعه و به اصلاحگری اجتماعی منجر می گردد . به بیان روشن تر اینکه هر درمانگر دلسوزی ، به مصلح اجتماعی مبدل می گردد و هر گاه درمانگری را در حال اصلاح مشاهده کردیم نباید تعجب کنیم و نیاید چنین بپنداریم که ایشان از مسر اصلی خود منحرف شده است بلکه باید خرسند باشیم که این درمانگر هم به مرحله بالاتری از درمان یعنی درمان جامعه وارد شده است .
امام حسین ( ع ) سرور و سالار شهیدان نیز ، هدف قیام خود را امر به معروف و اصلاح امت بیان نمودند ایشان با بررسی شرایط جامعه ، اصلاح جامعه را واجب تر از دعوت و تبلیغ تشخیص دادند و به آن اهتمام ورزیدند امید آنکه با درس آموزی از این بزرگان ، اندیشمندان جامعه نقش خود را در آگاه سازی عمومی و اصلاح ناهنجاریهای اجتماعی به نحو موثر ایفا نموده و از این طریق مشکلات اجتماعی کاهش یابند.

والسلام محرم هزار و چهارصد و سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *